MPK Wrocław podsumowało ubiegłoroczne remonty torowisk. Przewoźnik przeznaczył na nie 50 mln złotych, co pozwoliło ograniczyć liczbę wykolejeń do 13 w całym 2024 roku. MPK zaprezentowało również plany na rok bieżący. Spółka planuje realizację 10 nowych zadań, w tym remont 2-kilometrowego odcinka torów na Kosmonautów, czy budowę mijanki tramwajowej na Przyjaźni. Łącznie na zadania remontowo-modernizacyjne MPK wyda w tym roku ponad 70 mln złotych.
Inwestycje w ramach „Torywolucji”, czyli flagowego programu wrocławskiego MPK, realizowane są już od pięciu lat. Przez ten czas wykonanych zostało blisko 70 remontów za łączną kwotę około 350 milionów złotych.
– Torywolucja od 2020 pozytywnie wpływa na infrastrukturę tramwajową. Wrocław słynął z wykolejeń, nawet stu rocznie. W 2024 roku mieliśmy ich 13, z czego cztery były spowodowane infrastrukturą. Torywolucja to sukces i mówią o tym liczby – powiedział Witold Woźny, prezes MPK Wrocław.
MPK inwestuje i modernizuje. Podsumowanie 2024
MPK w minionym roku wykonało dwa tysiące metrów nowego toru pojedynczego – w skrócie mtp. Poza tym MPK ułożyło 7 tys. mkw. różnych nawierzchni, oszlifowało ponad 5 tys. mtp. Na realizację zadań wydało blisko 50 milionów złotych.
Grafika przedstawia podsumowanie prac wykonanych przez MPK w roku 2024
Największe inwestycje 2024 roku
Jedną z największych i najbardziej istotnych inwestycji 2024 roku była wybudowanie za 2,6 mln zł nowego rozjazdu na ul. Słowiańskiej przy zajezdni Ołbin. Poprawiło to funkcjonalność obiektu. Kolejną kluczową inwestycją była modernizacja torowiska i sieci trakcyjnej na ulicy Szczytnickiej. Tory ułożone są na warstwie izolującej wibracje, dlatego teraz tramwaje jeżdżą tam ciszej.
Modernizację przeszło również torowisko na Powstańców Śląskich. Na tej ulicy oraz na Pułaskiego i pl. Społecznym zmodernizowana została sieć trakcyjna. Wyremontowane zostało również ważne skrzyżowanie ulic Kazimierza Wielkiego z Szewską i Widok. Są tam teraz nowe rozjazdy.
Jakie remonty MPK planuje na 2025 rok?
Koszt zaplanowanych przez MPK na ten rok inwestycji to ponad 70 mln zł. Zakończony zostanie remont torowiska na Nadodrzu, obejmujący m.in. północną część pl. Powstańców Wielkopolskich oraz przebudowę połączenia z zajezdnią Ołbin.
Trwa modernizacja torowiska na Podwalu, gdzie pojawią się maty tłumiące wibracje i minimalizujące hałas.
– 2025 rok w Torywolucji rozpoczęliśmy już w 2024 roku przechodząc do II etapu prac na placu Powstańców Wielkopolskich i rozpoczynając remont torowiska na Podwalu. Największym zadaniem będzie gruntowny remont dwukilometrowego odcinka torów na ul. Kosmonautów – powiedział Przemysław Nowicki, wiceprezes MPK Wrocław.
Plany MPK Wrocław w 2025 roku:- Wymiana torowiska na ul. Kosmonautów: od Jeżowskiej do przystanku "Jeleniogórska".
- Modernizacja torowiska i sieci trakcyjnej na ul. Trzebnickiej – od pl. Powstańców Wlkp. do mostu Trzebnickiego.
- Wymiana pięciu rozjazdów i skrzyżowania torowego na skrzyżowaniu ul. Pomorskiej z Dubois
- Modernizacja sieci trakcyjnej na pl. Dominikańskim.
- Modernizacja przejazdu na skrzyżowaniu ul. Oławskiej i Podwala.
- Modernizacja torowiska tramwajowego na skrzyżowaniu ul. Borowskiej z ul. Glinianą.
- Modernizacja przejazdu na skrzyżowaniu ul. Powstańców Śl. i Jastrzębiej.
- Modernizacja przejazdu na skrzyżowaniu al. Armii Krajowej z ul. Tarnogajską.
- Modernizacja przejazdu na skrzyżowaniu ul. Tarnogajskiej z ul. Klimasa.
- Budowa mijanki tramwajowej na ul. Przyjaźni we Wrocławiu.
Mapa miasta z oznaczonymi miejscami, w których MPK prowadzić będzie prace remontowe
MPK ma również plany spoza listy torywolucyjnej. Wyremontuje cztery zatoki autobusowe na:
- Kamiennej pomiędzy Łódzką a Borowską (po stronie północnej);
- Powstańców Warszawy, jezdnia w kierunku pl. Dominikańskiego (po stronie północnej);
- skrzyżowaniu ulic Broniewskiego, Żmigrodzka i al. Kasprowicza, wlot zachodni od ul. Broniewskiego (zatoka po stronie północnej);
- Wróblewskiego przy skrzyżowaniu z ul. Tramwajową (zatoka po stronie północnej).
Skrzyżowanie Dubois z Pomorską. Tu w ramach Torywolucji MPK wymieni cztery rozjazdy i skrzyżowanie torów (fot. Oleksandr Poliakovsky, MPK Wrocław)
MPK podkreśla, że pozytywne efekty wielu z tych inwestycji odczują również kierowcy. Remont rozjazdów oznacza również nową nawierzchnię wokół nich, co poprawia komfort jazdy samochodem tak jak nowe przejazdy drogowe przez torowiska.
Przemysław Nowicki zapewnia, że MPK przygotowuje się do jak najlepszego zorganizowania komunikacji zastępczej na czas remontów.
– Zrobimy wszystko, aby zminimalizować niedogodności. Spotykamy się z radami osiedli i zbieramy opnie. O konkretach będziemy informować bliżej terminów rozpoczęcia prac – informuje wiceprezes MPK. – Najtrudniejsze zadania będziemy realizować w okresie wakacyjnym.